Amikor szerződést köt egy ingatlanirodával, bizonyára Ön is alaposan megnézi (és átgondolja) a jutalék mértékét. Első ránézésre szép összeg, talán kicsit fáj is, hogy ennyi pénzt adjon ki… de mi történik pontosan ezzel a pénzzel? Mennyi költsége van az ingatlanirodának – és mennyibe kerülne mindez, ha Ön adná el a saját lakását? Pár nap munkáért százezreket, vagy akár milliókat zsebre vágni – szép álomnak tűnik, ugye? Talán ez az egyik leggyakoribb ok, amiért rossz híre van az ingatlanosoknak: látszólag nagyon keveset tesznek, mégis jelentős összeg üti a markukat a végén. De vajon tényleg nagy összeg ez? Tényleg indokolatlanul sokat kell kifizetni a lakás eladásárért? Nézzük meg a költségeket részletesen! Mennyibe kerül a lakás eladása? Az alábbi összefoglalóban csak a konkrét lakás eladására vonatkozó költségeket nézzük meg – az ingatlaniroda fenntartásának költségei, a dolgozók fizetése és járulékai Ön számára irrelevánsak, hiszen ha saját maga adja el a lakását, akkor ezek a költségek fel sem merülhetnének. Ebből a szempontból nézve párszázezer forintot megtakarít a legelején…. vagy mégsem?
Nézzük, mennyibe kerül az ingatlanirodának, és mennyibe kerülne Önnek az eladó lakás?
1. A hirdetések költségei
Ez a legegyértelműbb költség, ami már rögtön a legelején jelentkezik, és amit Ön sem tudna kikerülni. Az egyik legnagyobb ingatlanhirdető portálon, az ingatlan.com oldalon van ugyan ingyenes csomag, de azt nem érdemes választani, mert nem tud hozzá elég fotót feltölteni. A legkisebb, heti csomag 990 forinttól 2 490 forintig terjed, a havi csomag 8 490 forint. Ha egy hónapon belül el tudja adni a lakást, akkor viszonylag jól jár, de ha 3 hónapig kell hirdetni, akkor már mélyebben a zsebébe kell nyúlnia. De persze ha igazán hatékony akar lenni, akkor nem elég csak egyetlen oldalra feltöltenie a hirdetését, hanem több oldalon is érdemes megjelenni. Az ingatlaniroda legalább 4-5 portállal áll szerződésben, ez 3 havi hirdetés esetén minimum 100 000 forint.
2. Az Ön órabére
Ha jó hirdetést tesz fel a portálokra, akkor előbb-utóbb lesznek érdeklődők, akik kérdezősködnek a lakással kapcsolatban. Minél jobb a hirdetés, annál többen érdeklődnek. Naponta többször, újra és újra meg kell válaszolnia ugyanazokat a kérdéseket, sőt, sokszor olyan dolgokra is rákérdeznek majd, amiket amúgy beleírt a hirdetésbe. Ha a kérdéseket sikeresen megválaszolta, akkor pedig lesznek, akik meg akarják nézni a lakást. Ilyenkor Ön természetesen időpontot egyeztet, előtte rendet rak, kitakarít (hiszen a legjobb formáját akarja mutatni a lakásnak, ugye?), ott van a helyszínen, megmutatja… és ezzel elmegy legalább 1 óra minden érdeklődő esetén. És a legtöbb érdeklődő nem veszi meg a lakást a végén, sőt, sokan vannak az úgynevezett lakásturisták, akik nem is igazi vételi szándékkal érkeznek. Mennyi az Ön órabére a munkahelyén? Szorozza fel mondjuk… 20 érdeklődővel. Ennyibe kerül az Ön ideje. Egy jó ingatlanos folyamatosan rendelkezésre áll, megválaszolja a kérdéseket, kiszűri a komolytalan érdeklődőket és gondoskodik arról, hogy Önnek minél kevesebb időt kelljen a lakás eladásával foglalkoznia.
3. Telefonköltség
Bár elsősorban Önt fogják hívni az érdeklődők, de számtalan olyan alkalom lesz, amikor vissza kell hívnia valakit. Ha korlátlan az előfizetése, akkor semmi probléma… ám ha hívásonként fizet, akkor látni fogja, hogy jelentős összeg jelenik meg telefonszámláján is. 4. Az elvesztett idő… Azt már kiszámolta a 2-es pontban, hogy mennyi órabére menne el a lakás eladásra, ha ezért megfizetné magát. Ám ezt az időt senki nem fogja Önnek kifizetni. Sőt, még rosszalló tekintetet is fog kapni a munkahelyén, amikor állandóan magánügyben telefonál, vagy a családja fog szúrós szemmel nézni, amikor a telefoncsörgés megszakítja a legszebb vagy éppen legmeghittebb pillanatokat. Ez nehezen számszerűsíthető „költség”, de fontos, hogy számoljon ezzel (és a vele járó stresszel) is. 5. A bankban, ügyvédnél, hivatalokban töltött idő ára Ha Ön adja el a lakását, akkor minden ügyintézés Önre hárul – és az első dolog, amire rá fog jönni, hogy ez korántsem olyan egyszerű! Ha Ön még nem rutinos lakáseladó, akkor lehet, hogy egy hivatalba vagy a bankba többször is vissza kell mennie, hiszen nem tudja, mi az ügymenet, és milyen papírokat fognak kérni Öntől, vagy az Ön vevőjétől. Mivel a legtöbb hivatalban munkaidőben van ügyfélfogadás, ezért számíthat rá, hogy újabb rossz pontokat szerez a főnökénél az állandó szabadnapokkal. Egy rutinos ingatlanos viszont rendszeresen jár ilyen helyekre, felkészülten érkezik, és Önnek is tud segíteni, hogy ne kelljen fölösleges köröket futnia.
6. A képzések ára
Ahhoz, hogy valaki ingatlanos legyen, jól, gyorsan és hatékonyan tudjon eladni lakásokat, sokat kell tanulni. Ismerni kell a marketinget, a sales technikákat, tudni kell felbecsülni az ingatlan értékét, kell hozzá némi pszichológia, és persze nem árt, ha az ember jó fotós is. A profi ingatlaniroda dolgozói ezeken túl képben vannak a legfrissebb trendekben, értenek valamelyest a lakberendezéshez és a home staging-hez is, és tudják, hogyan mutassák be az Ön lakásának legjobb tulajdonságait. Ezeknek a képzéseknek a költségét már meg sem próbáljuk kitalálni…
Amikor tehát a jutalékot számolgatja, akkor ne arra gondoljon, hogy ez a pénz az ingatlaniroda zsebébe vándorol át: gondoljon arra, hogy ezt a pénzt akkor is rá kellene költenie az ingatlan eladására, ha Ön vinné végig az egész folyamatot. A különbség csupán annyi, hogy ha Ön adja el, akkor részletekben kellene megfizetnie, ha pedig ingatlanirodára bízza, egy összegben kell átadnia – cserébe viszont rengeteg ideje marad az igazán fontos dolgokra.